Week 1 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Sandra Venekamp - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Sandra Venekamp - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 November 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Zaterdag 1 november 2014.
05:40 uur. De wekker gaat. Op naar Schiphol!
Geen zenuwen. Ben er helemaal klaar voor.

Vlucht 1 11:45- 12:0o uur Ams-Lhr
Vlucht 2 18:00 - 06:55 uur Lhr-Jhb
Vlucht 3 10:30 - 11:35 uur Jhb- Dur

London Heathrow was een grote ramp. 2 uur duurde het om door de douane te komen. Voelde me net een sardientje op dat gigantische vliegveld wat echt overvol was! Maar hè. Mijn reis was begonnen!

Johannesburg was prachtig. Overal al leuke Afrikaanse winkeltjes en muziek. Ja. Het voelde echt helemaal goed. En ohja de verhalen waren waar. Er komen meteen Afrikanen op je af om je koffer te tillen oom vervolgens geld te bedelen.

Aankomst Durban stonden Sianne en Lorna met een bordje van African Impact te wachten. Ik werd naar de rest gebracht waar we wachten op de rest. In totaal zijn er 5 nieuwe vrijwilligers, en vanavond kwam er ook nog eentje aan.

In een jeep auto naar St Lucia! En welkom in Afrika... Waar mensen gewoon op de snelweg fietsen en naast de snelweg lopen met allemaal spullen op hun hoofd.

Het huis is prachtig!!!! Een zwembad, die niet werkt omdat de filter stuk is en ze de afgelopen maand geen water hadden en dus het water uit het zwembad gebruikten voor wassen etc. Ja weer zo'n Afrika momentje.
Ik heb een kamer met 2 Nederlandse die er al een maand zitten en volgende week weggaan en met een Engels meisje, het zijn stapelbedden, verder een prima ruimte, basic maar prima.
Verder is er een woonkamer en keuken voor gezamenlijk gebruik.
En natuurlijk Vlekkie de huishond.

Maandag 3 november
introductie.
Met de nieuwe meiden, 6 meiden in totaal. Naar het koffie café in het dorpje voor uitleg. Dan de markt over. 'S middags ZULU les.
Sawubona = hallo
Yebo = ja, of als antwoord op groeting.
Injani = hoe gaat het
Ngiyaphile = het gaat goed
Ngiyabonga = dankjewel
Ubani igama lakko = wat is je naam
Igama lami u = mijn naam is...
Hambe kahle (spreek uit hambe kagle) = tot ziens
SiSi = zusje
Gogo = oude vrouw, oma

Fantastisch leuk taaltje. En in medisch project krijg ik er veel mee te maken :)

Dinsdag 5 november
eerste dag. Volgens rooster 2 maal naar support group.
Een in Khula en de ander in Eswenalisha.
Elke week word er tijdens support group een onderwerp gekozen om te bespreken. Dit kan van alles zijn. Dit word dan voorbereid door ons en meegebracht naar de group om te vertellen. Vandaag was het omderwerp diabetes. Ik vertel in engels waarna het door de ZULU vrouwen waar we mee werken word vertaald.
Daarnaast worden alledaagse dingen besproken, bijvoorbeeld hoe de week is gegaan. Aan het eind kwam David. Een gepensioneerde man uit st lucia die vrijwillig helpt in de villages. Hij geeft yoga lessen. Zo ook vandaag. Erg leuk. Buiten op een yoga matje. Ook gaf hij verdedigingskunstjes... Laat ik net op werk mijn agressie hantering cursus hebben gehad... Kon mooi wat grepen voor doen:) "benut je kennis"

'S avonds de THAF appetizer. Als een welkomstdrankje. THAF is the happy african foundation. Het is een organisatie die eigenlijk alle donaties e.d levert aan de projecten. Eigenlijk een partner van african impact.
We gingen met de groep naar de sunset jetty waar je bij de st lucia estuary een prachtige zonsondergang hebt. Onder genot van een grote groep gezelligheid, Savannah drankjes en chipjes kan het niet beter.

Woensdag 5 november
Home based care.
Met dit project ga ik naar de mensen toe in hun huis om zorg te verlenen. We vragen hoe het gaat, meten bloeddruk en geven medicatie en voedselpakket.
De mensen houden van de bananen in het pakket.... Die pakken ze allemaal meteen.... Toch leuk feitje.
We bezochten een jong meisje, die verbrand was geraakt. Ze vertelt veel last te hebben van jeuk. We kijken in de donatie box en vinden zalf die we haar kunnen geven. Dat het verlichting geven mag.
Daarna naar GoGo Smiling, ze heet zo omdat ze altijd lacht. Fantastisch oud vrouwtje!
Toen naar een vrouw met diabetes, ze had een wond op haar voet wat zover gevorderd was dat ze haar been eraf moest laten halen. Verschrikkelijk hoe ver ziekten hier gaan!
Ze heeft een rolstoel gedoneerd gekregen door de organisatie.
Als laatste maar GoGo Stroke. Ze heeft een beroerte gehad. Andere vrijwilligers hebben daarom een tijd geleden gezorgd voor een nieuwe project : fysio. Goed om te horen hoe slecht het ging en hoe goed het eigenlijk nu gaat!

's middags tuinieren. Het is echt een zware tuin, met keiharde grond. We verbouwen hier groenten om de villages te voorzien van vers eten. Een goed en nuttig project! En wat is het heerlijk om de middag te tuinieren in de volle zon! Genieten.
Probleem zijn een beetje de giftige spinnen. Die zijn echt wel wat eng hahaha iedereen was bang. Oké niet bij nadenken.

Na project naar het strand gegaan met Carolien. Super mooi strand! Geen zonsondergang daar maar wel mooi foto's kunnen maken en haar wat beter leren kennen.

S' avonds naar onze hangplek. Reef and dune. Voor toeristen een goed restaurant. Voor ons de WiFi hotspot en gezellige hangplek!
We ontmoeten hier veel locals, daar ze weten dat wij van african impact zijn. Zo leer je nog meer over de cultuur en het land.

Donderdag 6 november
Clinic. Best even spannend. Het is een bewaakt terrein, het gebouw is eigenlijk 1 lange ruimte, er is bij binnenkomst meteen een receptie idee en allemaal stoelen wat de wachtkamer moet voorstellen. Rechts is kinder gedeelte en links van de wachtkamer zijn consultatie kamers van de zusters. Het is overvol en mensen moeten verschrikkelijk lang wachten.
Wij zitten aan de intake denk. Voordat mensen naar de zuster mogen moeten ze hun gewicht en bloeddruk laten meten. Dit is dus onze taak.
Opeens hard geschreeuw, een vrouw komt naar ons toe : are you nurse? Ja we zijn zusters maar hier niet gekwalificeerd. Een man lag half bewusteloos lammeloos op de achterbank van de auto. Waar Afrikanen een langzaam tempo hebben rennen wij naar binnen en halen een rolstoel. We brengen hem naar binnen. Waar hij een infuus krijgt. Achteraf bleek dat de man een epileptische aanval had. Hij nam zijn medicatie niet in.
Het was erg interessant dit mee te maken! Echt medisch en je ziet hoe gehandeld word door de zusters in de clinic. Ze zijn niet erg rap maar doen wat ze moeten doen.

'S middags naar home based care Eswenalisha en nutrition. Nutrition is ons voedingsproject. Voor ondervoede mensen. We geven ze Epap. Vergelijkbaar met nutri drink in Nederland.
Eswenalisha bezoeken we 2 of 3 mensen ipv 6 zoals in Khula. Dit omdat Eswenalisha langer gerekt is. Er staan veel minder huis bij elkaar. Hierdoor moeten we langere afstanden rijden. Wat echt super is want je ziet gelijk heel veel van de omgeving!

Bomen en koeien op de weg btw.... Heel normaal.

Vrijdag 7 november
Home assistence.
We gaan hierbij naar mensen thuis die niet in staat zijn meer goed het huishouden te doen. We helpen met wassen van kleding, afwas, soppen, dweilen etc.

Vrijdagavond was er geen water in huis. Fantastisch, welcome to africa!
Dat was dus een in zwembad douche momentje. Savonds naar reef and dune voor eten. Heerlijk.

Wat een week! Echt fantastisch. Wat een land. Heel gezellig met alle vrijwilligers en staff. Dit weekend zijn we vrij, met alle nieuwe mensen naar THANDA een private game reserve.