Week 3 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Sandra Venekamp - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Sandra Venekamp - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Sandra

17 November 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawunona.

Dit weekend was het weer wat slechter. Regen, bewolking.
De helft van de groep hadden zelf een weekend trip geregeld maar er was maar plek voor 4. Daarom besloten de anderen om, of niks te doen of de omgeving te ontdekken van st lucia. Ik ging met Justine naar hluhluwe. Daar sommigen thuis kwamen van reef and dune gingen wij opstaan en naar de jeep voor safari!
Zeg..... 04:00 uur.
We zitten met een groep vrijwilligers van Thanda, die daar via african impact werken, we kletsen over elkaars project. Zij hadden een weekend trip naar st lucia geboekt.
De safari was leuk. Dichte jeep. Hoogtepunt is de mannelijke leeuw!! Hij was goed te bewonderen met de verrekijker. Hij lag met z'n famillie op een rivierbedding idee. Prachtig beest!

Lunch is midden in de natuur een braai (bbq) Heerlijk gegeten.
Om 14:00 uur zijn we terug in het huis. Gezellig kletsen met de rest, wat aanrommelen en plannen maken voor het avond eten.

Zondag hippo croc Tour. Eerst kwamen die dag 2 nieuwe vrijwilligers, ze blijven 2 week. Nederlandse.
Om 16:00 uur pick up..... Naja africa time dus het word half 5. Je raakt er aan gewend.....

Rondtoer op boot over de st lucia estuary. We spotten veel hippos en krokodillen.

Maandag 17 november
De derde week start. Het gaat zo snel.
En wat voel ik me thuis. Nog geen moment heb ik aan thuis gedacht, heb ik heimwee gevoeld. Nee. Geen behoefte om naar huis te gaan. Maar dat hoeft gelukkig ook niet!
'S morgens naar clinic.
'S middags plannen. Oftewel lekker half vrije middag. Samen met Caro st lucia in voor een drankje bij onze favoriete plek waar inmiddels al onze lokale vrienden zijn. Reef and dune.

Dinsdag 18 november.
Tweemaal support group deze dag.
'S morgens die van Sianne in Khula. En daarna de Mothers support group van Lorna.
Eerste keer dat ik echter tegen iets aan loop. Waar ik moeite mee heb. Namelijk het vragen naar elkaars week. Deze week, tuurlijk hij is fantastisch maar vanaf vrijdag heb ik last van mijn arm wat me behoorlijk dwars zit. Het is nu weer beter maar ja hè wat vertel je de groep? Je gaat denken.... Mijn problemen komen lange na niet in de buurt van wat al die vrouwen daar meemaken en moeten doorstaan... Maar liegen ja dat kan ik ook niet daar de groep zo fantastisch open en lief zijn. Ik praat er over met de staff die het een goed punt vinden. Hoe opener de vrijwilligers echter zijn in de groep hoe beter, dus ik kan het gewoon delen. En dat heb ik gedaan. Wat een fantastische mensen. Ze willen alles weten en je zelfs helpen. Ze hebben zelfs niks en de ergste problemen maar helpen toch anderen. Echt respect voor al deze vrouwen !

Woensdag 19 november
We bezochten vandaag met Home based care een nieuwe patiënt. 17 jaar geleden een beroerte gehad, word hier eigenlijk niks aan gedaan. Patiënt is rechts verlamd. Wij checken hoe het gaat. Eigenlijk komt hij in aanmerking voor de fysio. Wij bespreken het met de ZULU dames.

In de middag community work.
We kregen de opdracht te recyclen. We hadden bij het huis allemaal oude banden en wouden daar een soort bank / speelding van maken bij een crèche, leuk werk en ook mooi geworden.
Gezellig met iedereen de handen uit de mouwen steken. Met emmers zand lopen, vergen met de verf die je hebt.... En heel veel kindjes gelukkig maken.

Donderdag 20 november
Hiv les weer gecanceld. Ja je moet wel flexibel zijn hier. Jammer van het voorbereiden. We hadden echt een leuke les in elkaar gezet. Als vervanging weer in de tuin werken. Prachtig weer dus mij hoor je niet klagen.

In de middag naar de crèche waar we het netjes moesten maken. Gras kappen, wat ze hier dus met een soort machete doen. En verder tuinieren, alles netjes maken en natuurlijk even de kindjes vermaken.
Het gras kappen btw is echt zwaar ! Constant met je arm zwaaien, en je haalt bijna geen gras weg. Maar wel leuke ervaring.

Vrijdag 14 november
Home assistence en daarna door naar graduation. 6 kleuters gingen van de crèche naar de basisschool klas. Super schattig met echt van die uniformen aan.

In de middag voor het eerst naar Reading club. Het is een project waar kinderen komen, er is een grote zeecontainer omgebouwd als bibliotheek. De kinderen pakken hier een boek en lezen dat aan ons voor. Dit om hun leesvaardigheid te verbeteren.
Na zoveel boeken krijgen ze een stempel en bij zoveel stempels een certificaat van ons.

Nou en dan is de 4e week om.

Ngiyabonga!
Hambe kahle!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 6069

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 01 December 2014

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika

Landen bezocht: