Week 4 - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Sandra Venekamp - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Sandra Venekamp - WaarBenJij.nu

Week 4

Blijf op de hoogte en volg Sandra

24 November 2014 | Mozambique, Ilha de Moçambique

De laatste week gaat alweer in MAAR eerst vertellen over het te fantastische super te gekke weekend!!!!!!!!!
MOZAMBIQUE.

Kort samengevat :
Bij de grens houdt het asfalt op. Je rijd dan eigenlijk over zandstrand en hebt een 4x4 aandrijving nodig en dan nog kom je vast te staan. De grensovergang duurt vrij lang daar die mensen je niet heel makkelijk toelaten.
En toen waren we in het paradijs. Ponto do ouro. 4 Nederlandse meiden en een lokale te gekke gids, Peter van extreme nature tours.
Super mooi weer, strand, zee en een gids die echt dat beachy laid back leven heeft waar wij dus even van mogen proeven deze 3 dagen!
We beginnen in ons huis. Ik heb serieus een twee persoonsbed voor mezelf, dat is wel wat anders dan die bunkbedjes. op naar de beachbar. Het is 200 m lopen maar toch pakken we de jeep, ach leuk toch haha.
Daarna even strand verkennen.
Savonds eten in neptunes. Wat een feest! Iedereen danste op tafel, zingen, gezelligheid! Een groot feest onder het eten door. Dit is een grote feestplek. Love it.
Savonds stappen met iedereen. Lekker drinken, gek doen. Vakantie.

Dag erna slecht nieuws. Het waait te hard. Dolfijn zwemmen gaat niet door. Balen! Morgen dubbele shift. Oké dan maar.
Eten bovenop dak van Delphine center. De langstdurende service ooit maar het was het waard. De Jamaicaan jerk wraps zijn delicious!
Daarna besluit Peter ons vandaag snorkel en surflessen te geven. Waaauuww! Snorkelen was even lastig maar al snel went het. Net als surfen. Helaas moest ik na 10 minuten eruit. Gebeten door een bleu bottle. Soort kwal. Wond behandelen met bladeren uit natuur, bijzonder. Overal bultjes op bovenbeen en knalrood. Het bijt. Hopen dat het snel over gaat. Peter beloofd dat we morgen weer mogen surfen. Toen marktje over voor souvenirs. S avonds weer uit eten en gezellig doen. Peter toont de filmpjes en foto's gemaakt met zijn go pro camera, onder water. Super leuk. Ook showt hij wat foto's van andere trips, wat een leven heeft hij! Surfen, vissen. Eigenlijk net als je weleens op tv ziet. Alleen dan nu real live. Onwerkelijk maar super gaaf.

Maandagmorgen gaan we dan echt. Met dolfijnen zwemmen!
Na de uitleg naar het strand. De boot het water induwen en instappen. De branding is sterk, bijna kieperen we om. Fantastisch dat onze Peter alles filmt met zijn gopro!
Snel zien we dolfijnen. Hup spul aan en in de zee springen.
We konden 4 keer de zee in. 1 x zwommen we met een groep van 20 dolfijnen!!!!!! Geweldige ervaring. Erg onwerkelijk.

Smiddafs weer surfen. Waaauuwww. Mooie golfen!!!!
We bellen het huis op dat we later komen. Waarom niet? Super. Verlenging van ons weekend weg! De hele dag verblijven we op het strand, in de volle zon, om te surfen en te genieten.
Ohja en de kwallenbeet.... Het is net een magnetisch veld op mijn been. Wat een vreemd gevoel is dat zeg haha. Maar dat weerhoudt me niet!

Maandagavond komen we thuis. Peter komt morgen naar het huis voor al het foto en video materiaal. Cant wait.

Oké weer tijd voor project. De laatsten.
Dinsdag 25 november
Clinic dag. Uitleggen aan fran hoe het allemaal werkt, het is erg rustig. Weinig te doen. Jammer. Wel raar dat dit mijn laatste clinic dag is. Dat gevoel heb ik nog niet.

In de middag het uitje van de support group. Het is een eindejaarsuitje omdat ze geld over hebben gehouden van hun gezamenlijke pot. En wij mogen helpen! Een braai op st lucia strand. Super leuk. Ook meteen een afscheid wat weer erg triest is.

In de avond verjaardagsfeestje van Justine! We geven een african impact hoody kano. We eten bij ocean basket. Erg gezellige avond met alle vrijwilligers en staf.

Woensdag 26 november
Yeah. Ik ben ook eens ziek. Komen de ORS en loperamide tabletten toch nog van pas. Deze morgen Home based care. We bezoeken een man met een geschiedenis van knie klachten, gewrichtspijn en een hoge bloeddruk. Hij vertelde een urineweginfectie gehad te hebben. Hij wist niet zo goed wat dat inhield. Wij gaven uitleg. Leuk om te doen.
Daarna naar een gogo met erge knieklachten, ze verteld dat het slecht gaat, ze heeft veel pijn. We sprayen een Freeze spray op haar knieën. Dit verlicht iets.
Ook nog bij de big man geweest, een echte famillie man. We hadden een heel diepgaand gesprek over religie, trouwen in africa en interesses. Erg interessant en leerzaam.

In de middag tuinieren.
En zoweliswaar. Oliebollen eten! Geloof je het? Het was erg lekker maar wel wat onwerkelijk dat je dat daar gewoon in zon hutje kunt kopen langs de weg.

In de avond hippo hunting waar we een hyena zagen en veel hippos.!! Beste hippo hunt ever.

Donderdag 27 november
Vanmorgen inkanyezi Floor. Een cemente vloer leggen in de crèche. Met zand scheppen en cement maken we het. We roeren zelf daar er geen cement molen is. Best interessant.

In de middag tien families project als vervanging van een ander project. Een ruil. We doen dat activiteiten met de kinderen van een gezin. Het was allemaal voorbereid dus we deden een soort spel. Scanvender hunt.

In de avond is het thanksgiving en aangezien we een Amerikaanse in de groep hebben vieren we dat!
Alleen een probleem.... De taarten waren opgegeten door apen!!!! Oh nee. Snel starten we aan nieuwe taarten.

Het diner was een groot succes.

Vrijdag 28 november
Laatste dag.
Home assistence en daarna nutrition met de lieve minenhle. Foto's maken en afscheid nemen.

Zaterdag 29 november
End of the year trip met alle support groups!
We gaan bowlen. Aka jeu de boulez. Super leuk. Iedereen gaat in teams. Iedereen doet actief mee en heeft een leuke dag. Fantastisch om daar aan mee te dragen.
In de middag een heel eind gelopen met Justine. We kwamen uit bij de ski boat club waar we met mensen hebben gesproken die een wereldreis maakten. Ook de croc wandeltocht gedaan, een pad waar veel krokodillen aan liggen. Grote beesten zijn het. Toen dacht Justine echter dat we verdwaald waren en het werd al donker. Ik herkende het strand dus bleef herhalen dat we goed liepen. Uiteindelijk na wat vragen kwamen we goed uit. Best een heel eind gelopen... Pff. Maar op tijd voor het eten :)

Zondag.
Tijd voor vertrek, met ons allen in de auto's en naar Durban. Inchekken. Nog even gezellig een afscheids lunch bij mug and bean en dan vertrekt ieder een voor een naar hun vliegtuig.
Het afscheid nemen is daar.

Na 2 korte vluchten en een nachtvlucht waar ik gezellig met 2 kids heb gepraat over hun woonplaats in Namibië. Land ik in Nederland. Ik ben niet blij hier te zijn. Ik was er niet aan toe naar huis te gaan. Ik heb juist m'n huis verlaten. Zo voelde ik me. M'n ouders waren blij me te zien, en ja ik wou echt alles met ze delen maar toch.... Ik was niet blij in Nederland te zijn.

Je waardeert wel de kleine dingen. Zoals normaal verkeer op de weg. Een kraan waar gewoon wat uitstroomt, warm water, een stopcontact die het altijd doet, schone kleding. Ja.

Hambe kahle. Voor de laatste keer.
Wat een reis. Maar ik ben weer thuis. Zaterdag weer aan het werk. Wat een ervaring. Aanrader voor iedereen.